چه متنی به چه کسی در چه زمانی ارسال کنیم …

ارسال پیام از خصوصیات برجسته انسان از آغاز تا به امروز بوده است. از نقاشی بر روی دیوار غار تا نامه ای درون بطری بر موج دریا و از نامه ای به پای کبوتران تا پیام های الکترونیکی، همه نشانگر تبادل تاریخ پیام رسانی انسان می باشد. وقتی به اطرافمان خوب نگاه نماییم متوجه میشویم بیشترین دستاوردهای بشر تا به امروز برای رساندن پیام به یکدیگر بوده است. شاهد آن پیچیده ترین اختراع بشر یعنی زبان است. شکل گیری گذرگاه، چرخ، ماشین، هواپیما، کامپیوتر، تلفن و موبایل و آخرین آن اینترنت امکانات ارتباطی هستند که جهت تبادل پیام اختراع شده اند. امکانات ارتباطی به شدت مورد توجه انسانها قرار گرفته تا توسط آنها به تبادل ایده ها، احساسات و عواطف و دانسته های خود با یکدیگر بپردازند. هر انسان جهانی است بر ساخته از مفهوم هایی و با ارسال پیام به دیگران به جهان های دیگر می پیوندد، می آموزد و بزرگ می شود.

روزانه آگاهانه و غیر آگاهانه در حال ارسال هزاران پیام به اطراف خود هستیم. توسط این پیام ها خود را به دیگران معرفی می نماییم و اجازه می دهیم دیگران با سیگنال هایی که از ما می گیرند درباره ما به شناخت برسند. و بر اساس پیام های دریافتی نوعی از رابطه آغاز نمایند.

چهره ما یک رسانه است، نوع نگاه، لبخند، عصبانیت و اخم ما حاوی پیامی است. نوشته های ما در شبکه های اجتماعی، ایمیل ها، نوع رانندگی و حرکات ما … همه رسانه ای است برای انتقال پیام که بر روی طرف مقابل تاثیر می گذارد و باعث نوعی واکنش می شود . به همین منظور بسیار مهم است که در شبکه های اجتماعی و رفتار چگونه باشیم. و چه پیامی را به چه کسی در چه زمانی منتقل نماییم. محتوای پیام ها در زندگی ما، نشانگر شخصیت و راهنمای چگونگی شروع ارتباط می باشد به همین منظور پیام هایی که در زندگی امروز ارسال می نماییم می بایستی دارای ارزش، اهمیت و گارانتی باشد.

با امکانات ارتباطی کنونی مانند سامانه های پیامکی، پیام ها با توجه به اهمیت متن آن و محتوای آن بدون هیچ هزینه ای در کمتر از 24 ساعت همانند یک ویروس، فراگیر و همگانی شده و تاثیر فراوانی بر روی باورها و فرهنگ اجتماعی دارد که هیچ گاه رسانه های تصویری قادر به مقابله و یا رقابت با آنها نمی باشند چرا که این پیامها از ویژگی منحصر به فردی (دهان به دهان ) برخوردار می باشند. دهان به دهان شدن ابتدایی ترین و قدیمی ترین وسیله بشر برای ایجاد ارتباط و ارسال پیام است. شیوه ای که دیرینه تر از خط است. و در ماقبل تاریخ هم بوده است. چه چیزی در تجارت اطمینان بخش تر از یک برند قدیمی خواهد بود؟ برندی که وجودش بدیهی شده است. شنیدن اخبار و پیام و پیشنهادی از طرف دوستمان توجه و نظر و باور ما را بیشتر از هر نوع تبلیغ و روزنامه و رسانه تصویری تحت تاثیر قرار می دهد. و قدرت پیامهایی که از طرف دوستانمان به اشتراک گذاشته می شود و یا برایمان فوروارد می شود بیشترین تاثیر و واکنش را خواهد داشت.

اگر در این روزها به پیام هایی که دریافت می کنیم دقت نمایید بسیاری از آنها واقعیت ندارد! مانند زلزله ای در تهران و یا آلوده شدن خرما ها … . این نوع پیام ها در کمتر از 12 ساعت فراگیر شده و آنقدر تاثیر گذار بوده و ایجاد واکنش نموده است که برخی اقدام به تماس های مکرر با سازمان زمین شناسی و زلزله نگاری یا بیمارستان ها و ستاد مدیریت بحران کرده اند تا از صحت پیام آگاه شوند.

بحث ما در این مقاله طراحی پیام پر محتوا و تاثیر گذار برای کسب و کارتان می باشد که همانند ویروس به سرعت در میان افراد توسط یکدیگر پخش می گردد. و توجه و انگیزه فرد را بر می افروزد .موضوعاتی که در این مقاله به آنها می پردازیم عبارتند از:

  1. معرفی ابزارهای ارسال پیام
  2. چالش های ارسال پیام با سامانه های پیامکی
  3. انتخاب مخاطب
  4. زمان ارسال

رعایت این موارد در افزایش تاثیر گذاری پیام شما روی مخاطب اهمیت بسیار زیادی دارد.

ویژگیهای پیام ها

محتوای هر پیام گویای یک فرصت و یا ارزش و یا تهدیدی می باشد …

به طور مثال پیامی که خبر از زلزله یا آلوده شدن خوراکیی می دهد یک تهدید برای مخاطب می باشد که مخاطب با مشاهده این پیام از خوردن آن خوراکی و یا حفاظت از خود چاره ای می کند. و پیامی که جمله ای از یک فرد شهیر است و برای آگاهی، دانش و افزایش عملکرد مخاطب می باشد، پیام ارزشی خوانده می شود.

و پیامی که خبر از یک اتفاق خوب همانند کاهش قیمت محصولی و یا شروع تخفیفات فلان فروشگاه و یا مطلع سازی دیگران از خدمات شده است پیامی فرصت پذیر برای مخاطب می باشد.

امروزه ارسال پیامک به دلیل سرعت بالا و قیمت مناسب از مهمترین ابزارهای اطلاع رسانی و تبلیغات در هر سازمان و کسب و کاری محسوب می شود . به طور میانگین هر خط موبایل روزانه 5 عدد پیامک تبلیغاتی و بر روی شبکه های اجتماعی فعال بر روی گوشی همراه 10 پیام دریافت می شود. در میان انبوه پیامک هایی که ارسال می گردد تنها تعداد محدودی از آنها مورد توجه قرار می گیرد. پیام هایی که مخاطب را درست هدف گرفته و از محتوای تاثیر گذار و زمان ارسال مناسب برخوردار می باشند از این دسته اند. در ادامه این مطلب تجربه 12 ساله سامانه پیامک به شما کاربران گرامی در طراحی محتوای متن مناسب و یافتن مخاطب مناسب و زمان ارسال کمک خواهد کرد تا حداکثر استفاده را از این ابزار قدرتمند ارتباطی ببرید.